Størst i Norge på kurs for profesjonelle webfolk

Skrive for sosiale medier

grafikk med tekst mini guide skrive for sosiale medierSosiale medier er en viktig del av enhver markedsføringsstrategi. Det krever mye tid, innsats og vedlikehold, men når det gjøres riktig, gir det en høy avkastning.

Her er et lite utvalg tips fra forfatterne av boken The Art of Social Media, Guy Kawasaki og Peg Fitzpatrick.

 Lag verdifullt innhold

Du ønsker ikke å kaste bort andres og din egen tid så vis hva du står for, del dine erfaringer, kjenn ditt publikum og hva de ser etter.

Vil folk dele det?

I følge Kawazaki og Fitzpatrick faller de mest delte postene gjerne under en av fire kategorier:

  1. informasjon
  2. analyse
  3. hjelp
  4. underholdning

Kortfattet

En enkel post bør ikke være for lang. Det er en grunn til at Twitter har et begrenset antall tegn, og det er smart å begrense samtlige poster i sosiale medier. Prøv å holde poster på rundt 250 tegn, da er det lettere å holde leseren interessert.

Følg med på hvordan postene dine mottas og hva du kan gjøre fremover for å forbedre dem.

 Bruk bilder

Gjør mest mulig ut av hver eneste post ved å ha et relevant bilde som fanger oppmerksomheten. Canva er et praktisk nettverktøy du kan bruke til å skape bilder og grafikk.

 Forhåndsinnstill og publiser samme post i flere medier

Sosiale medier krever tid, men ved å benytte forvaltningsverktøy for sosiale medier kan du forhåndsinnstille poster, og samtidig sørge for at postene publiseres i andre ønskede kanaler, uten å måtte gå inn i hvert enkelt medie.

Dersom det passer bedriftens tone/praksis og det er godt innhold kan man gjerne dele samme post i flere sosiale medier. Slik når du flere, og får mer ut av hver enkelt post.

 Testing og analyse

Analyser tidligere poster for å se hva som kan gjøres for å forbedre fremtidige poster.

Lag forskjellige versjoner av postene dine og gjør A/B-testing for å se hvilken som deles mest.

Nøye analysering krever innsats, men kan være meget verdifullt.

 Hvor ofte skal man poste?

Det er vanskelig å vite hvor ofte du bør poste, eller reposte, innhold. Igjen, det hjelper å analysere dine tidligere poster, for så å legge en strategi som passer for ditt firma.

Sosiale medier er i konstant endring, så en repost i februar kan treffe bedre enn den gjorde da den første gang ble publisert på høsten. Følg med på trender og resultatene av dine egne analyser, og utnytt dem.

Internettet venter, sett i gang.

Vil du lære mer om hvordan du kan bruke sosiale medier? Finn det rette kurset for deg på Webgruppens oversikt.

 

Tagged as: ,