Slik blir nye Facebook

Her er en sniktitt på den nye versjonen av Facebook, også kalt FB5. Redesignet lanseres i USA i dag, og rulles ut i resten av verden i løpet av de neste par ukene.

En av dagens store avsløringer på Facebook sin utviklerkonferanse, F8, er lanseringen av et helt nytt redesign for Facebook:

Mark Zuckerberg introduserte selv den nye versjonen, og poengterte at direktemeldinger, grupper og stories er i kjernen av den nye versjonen – slik vi jo har snakket om i flere livesendinger tidligere i vår.

Den nye versjonen har fått navnet FB5, og dette er den femte store iterasjonen av Facebook siden tjenesten ble lansert i 2004. Det er altså store endringer det her er snakk om.

Den nye versjonen lanseres på mobil i USA i dag og rulles ut for resten av verden i løpet av de neste par ukene. (Desktop-versjonen kan ta noen måneder før den kommer.)

Vi kan altså forvente å se de varslede endringene i Facebook enda tidligere enn vi trodde.

I de skjermbildene av nye Facebook som ble vist under lanseringen, er menylinjen flyttet fra under innholdet til over innholdet i mobil-appen (se skjermbilde under). Også i desktop-versjonen ligger de forskjellige feedene som app-ikoner over innholdsfeltet, slik det fremgår av det øverste skjermbildet på denne siden.

«Hjem»-ikonet/det første ikonet i app-versjonen er fremdeles en nyhetsfeed, men det var gruppefeeden Mark Zuckerberg valgte å vise fram under sin personlige keynote:

Det ble uttalt nevnt at grupper vil få et større fokus i den nye versjonen. Der ble altså også gruppefeeden demonstrert (se skjermbilde over), og det ligger fokus på å foreslå nye grupper som er relevante for den enkelte bruker. Gruppefeeden har da også en egen Discover-funksjonalitet.

Som Mark Zuckerberg sa: «Communities are as central as friends» – og med communities mener han altså grupper.

I samme keynote ble det også demonstrert en ny venne-tab i Messenger-appen. Under denne tabben kommer det en slags nyhetsfeed med stories fra dine Messenger-venner:

Zuckerberg nevnte direktemeldinger flere ganger i sin lansering, og poengterte at vi i fremtiden vil vi ha «private messaging as the center of our social world«. Dette er helt i tråd med tidligere lekkede brukertall som indikerer at Messenger har vært mer brukt enn nyhetsfeeden helt siden 2014.

Zuckerberg gjentok også flere ganger at «groups are at the heart of the Facebook-experience» og at framtiden var «private and ephemeral». «Ephemeral» betyr eterisk eller flyktig på norsk, og refererer til innhold som forsvinner etter en viss tid. I klartekst: Stories.

Som vi tidligere har skrevet om blir altså direktemeldinger, grupper og stories sentrale elementer for oss som bedrifter på Facebook, mens sideposter ikke ser ut til å ha noen plass i dette bildet.

Da er det altså bare å vente på utrullingen og se hvor mye – om noen – plass det er til organisk synlighet for sideposter i det nye Facebook-designet.

Vi behøver i hvert fall ikke å vente så lenge.


Vil du vite mer? Vi har også laget en oppsummering av Fidji Simo’s presentasjon av det nye, community-sentrerte Facebook.


Kommentarene er lukket