Slik får du posisjon null på Google

Hva er posisjon null? – Du har kanskje lagt merke til at Google i mange tilfeller svarer på spørsmål direkte på søkeresultatsiden. Dette heter egentlig «featured snippets» og ser for eksempel slik ut:

Snippets er et samlebegrep for strukturerte data som blant annet forteller søkerobotene hva en konkret underside på ditt nettsted handler om. Det er med andre ord et utdrag av relevant informasjon fra et nettsted. Dette gir søkeren raskere svar på det han leter etter. 

I denne artikkelen skal vi se nærmere på det som kalles «featured snippets», og som ofte blir omtalt som «Google svarboks», «posisjon null» eller «#0».

Hva er featured snippets?

Featured snippets er svarboksene som ofte dukker opp når man søker med et spesifikt spørsmål i Google. Her vil et kort sammendrag av svaret vises, sammen med en lenke til nettsiden og hovedtittelen.

Featured snippets er en fantastisk mulighet dersom du er i en bransje hvor det er behov for klare, konsise svar på vanlige stilte spørsmål.

På søket «Hva er ssl?» dukker svarboksen i bildet over opp. Legg merke til at svarboksen kommer helt øverst på søkeresultatsiden (SERP – search engine results page), slik at den kommer før førsteplass av de organiske lenkene. Med andre ord har den posisjon 0.

Hva er fordelene ved featured snippets?

Det har vært en viss uro blant markedsførere rundt dette. Noen har vært bekymret for at ved å legge frem svarene direkte på SERP, vil man miste en del organisk trafikk til nettsiden. Dette viser seg å ikke være riktig. Avhengig av det gjeldende søkespørsmålet, kan en featured snippet drive mye målrettet trafikk til nettstedet ditt.

Under følger en liste over noen av fordelene det gir å bli fremmet med featured snippets:

  • Svarboksen opptar plass og skyver dine organiske konkurrenter lengre ned på siden
  • Dine digitale konkurrenter vil få langt færre klikk
  • Gjør innholdet ditt konkurransedyktig for talesøk
  • Nettsiden din blir oppfattet som en autoritet av både søkere og Google

Hvordan bli valgt ut med featured snippet

Det finnes ingen snarvei – som alt arbeid innen SEO, innebærer det å ha godt innhold som følger grunnleggende faktorer.

Heldigvis for deg, er det ikke stor konkurranse om featured snippets i Norge enda, og setter du av tid til å strukturere innholdet på nettstedet, legger du til rette for at nettopp din side skal få denne gunstige plasseringen.

I korte trekk:

  • Finn de flest søkte spørsmålene og relevante søkeordene målgruppen din søker etter
  • Lag innhold som besvarer søkespørsmålene – kort og konsist
  • Optimaliser allerede eksisterende innhold på siden din
  • Hold deg rundt 40 – 50 tegn i besvarelsen
  • Lever det beste svaret!

Både Google Search Console og Answer the Public er gode verktøy for å sjekke hva folk faktisk søker på innen ditt valgte tema.

Hvordan strukturere innholdet for featured snippets

Som nevnt tidligere, gå gjennom undersidene som allerede rangerer bra, juster, finpuss eller i noen tilfeller skriv om innholdet. Form titlene med spørsmålene eller temaet du har kommet frem til. Husk å ha fokus på kun ett tema per side.

Sider som blir valgt ut som featured snippets inneholder gjerne ord som «hvordan», «hvilken» eller «hva er». Tenk hvordan ville dine brukere formulere sine spørsmål rundt informasjonen de søker?

Noen tips for å rense opp sidene:

  • Sørg for at alle lenker fungerer
  • Sjekk at tekstene ikke inneholder feil innen rettskriving og tegnsetting
  • Er du fornøyd med hovedtitlene og mellomtitlene? Er de formet som relevante spørsmål?
  • Gå gjerne over meta-beskrivelsene på undersidene og spiss dem i forhold til hvilke temaer du har bestemt deg for å dekke
  • Oppsummeringer og punktlister er egnet – Google er glad i dem!

Har du lyst til å lære mer om SEO eller andre temaer? – Se listen over alle kurs.

 

Kommentarene er lukket