21 Stories Challenge

Dette er en Challenge for deg som vil komme skikkelig i gang med Stories for Instagram og/eller Facebook. Bli med og post én story på din valgte kanal hver dag i 21 dager. Det er visst nettopp 21 dager det tar å etablere en ny vane! 

21 stories challenge

Gi gjerne mention til @webgruppen hvis du vil! Vi deler noen stories videre fra vår egen konto, og lagrer også noen stories til høydepunkter på vår profil.

Her er noen emner for de 21 dagene, men du kan sikkert komme på andre selv. Og poenget er bare å leke seg og utforske den funksjonaliteten som finnes.

Dag 1 – Si hei. Ta en selfie; et bilde av kontoret, lokalene, logoen din, produktet ditt eller lignende, og si fra at du er med på #21stories

Dag 2 – Været. Sol eller regn, skyer eller skygger … Vis oss været der du er, og merk gjerne med sted og temperatur.

Dag 3 – Denne bor på pulten min. Vis oss et nærbilde av noe du har fast på arbeidsplassen/skrivebordet/kafékontoret ditt. Si gjerne noe om det med tekst også. Legg merke til hvordan du kan endre farge og format på teksten.

Dag 4 – BTS (“Behind the scenes”). Vis et lite utdrag av hvordan det er der du er. Du kan vise noen hos deg som jobber med noe, produksjonsprosessen deres, eller bare et glimt fra arbeidsplassen eller hverdagen din. Poenget er at vi skal få en følelse av hvordan det er hos deg/dere akkurat i dag.

Dag 5 – Boomerang/effekt. Prøv ut boomerang-effekten som gjør at en kort handling (for eksempel en grimase, at du vifter med armen el.l.) som så blir spilt fram og tilbake. Boomerang er en kameraeffekt når du tar bildet i Stories-verktøyet på Instagram.

Dag 6 – Produkt. Lag en story som beskriver det produktet eller den tjenesten ditt firma leverer. Har du ikke et firma, så vis frem noe du har laget, funnet på eller bare stilt opp på en kunstnerisk måte.

Dag 7 – Lag en meningsmåling. Still et spørsmål for å engasjere følgerne dine. Hvis du bruker etiketten “Meningsmåling”, kan du stille et spørsmål som følgerne kan svare ja eller nei på. Dette kan du bruke til å lufte ideer eller be om tilbakemeldinger. Bruk denne etiketten i dagens story.

Dag 8 – Min dag. Lag en story som består av minst to elementer (gjerne fler) som legges opp i løpet av dagen og beskriver litt om hvordan den dagen har vært for deg/ditt firma.

Dag 9 – Denne er vi stolte av! Vis noe du og kollegene er stolte av – en pris, et diplom, en kundeanbefaling, eller kanskje et kunstverk, et møbel eller en bygning?

Dag 10 – Gifbonanza! Lag en story der du bruker minst 3 forskjellige GIF’er. Husk å merke med #21stories og gjerne med @webgruppen hvis du vil at vi skal reposte. NB! Hvis du har lagt inn giffer som du likevel ikke ønsker å bruke, husk at du kan holde på dem og dra dem langsomt ned mot midten av skjermen for å fjerne dem. (Da dukker søplekassen opp.)

Dag 11 – Natur. Vis oss et lite stykke natur – himmel, blomster, trær, gress … Bruk gjerne en kommentar eller en gif til å si noe om dette.

Dag 12 – Følg oss. Lag en story der du oppfordrer til å følge din bruker, og legger til en gif med en pil som peker opp mot ditt brukernavn.

Dag 13 – Mine kolleger. Få med noen du jobber sammen med, eller bare noen du kjenner i en story. Husk å tagge deres Instagram-brukere, hvis du vil at de skal kunne poste dette videre.

Dag 14 – Lag en quiz. Med etiketten Quiz kan du stille et spørsmål med flere svaralternativer. Dette kan du for eksempel bruke til å spørre om følgernes favoritter, innspill på produktalternativer og mye mer. Bruk denne etiketten i dagens story. Husk å følge med på svarene du får, så får du verdifulle innspill fra følgerne dine også!

Dag 15 – Godt sagt/sitat. Lag en post med et godt sitat. Hvis du er i beit for et godt sitat, finnes det haugevis av dem på Goodreads. Du kan godt prøve ut funksjonaliteten som gjør det mulig å lage en tekst uten bildebakgrunn. Dette er kameraeffekten Tekst på Instagram.

Dag 16 – Et høydepunkt! Høydepunkter er fremhevede elementer fra Stories som blir liggende fast på Instagram-profilen din. For å lage et høydepunkt, gå inn på din egen profil på Instagram. Rett nedenfor “rediger profil”-knappen ser du en sirkel med en pluss i. Klikker du på denne får du opp et arkiv med dine tidligere stories, og kan velge elementer å legge til faste høydepunkter. Du kan lage flere faste høydepunkter, med forskjellige navn. Noen bruker dette til å vise fram forskjellige produktkategorier, forskjellige former og fagtips og lignende. Hvis du vil kan du også lage en story for i dag hvor du inviterer dine følgere til å se på dine høydepunkter.

Dag 17 – Dyr. I dag vil vi se et levende vesen! Har du en hund, katt, fugl eller lignende selv, passer det bra. Hvis ikke må du gå på jakt i omgivelsene. Vi godtar også fugler i luften og fluer i vinduskarmen. Dette er også en bra sjanse til å bruke video-funksjonaliteten.

Dag 18 – Ansiktsfilter/effekt. Vis deg selv, en kollega eller en annen person med ansiktsfilter. Dette er en sjanse til å være litt flåsete og leken. Det er helt lov på Stories! Hvis du absolutt ikke vil bruke et ansikt, så bruk noe annet, men legg på et passelig glorete effektfilter.

Dag 19 – Nedtelling. Nå er utfordringen snart slutt. Dagens oppgave er å bruke etiketten nedtelling for å fortelle hvor lang tid det er til du er ferdig med 21 Stories Challenge (eller til noe annet som passer deg).

Dag 20 – En kunde. Ta bilde eller video med en kunde som bruker produktet ditt, sier noe pent om deg/dere eller bare gir tommel opp. Hvis du ikke har kunder, bruk en venn eller bekjent. Husk å tagge vedkommende hvis det er relevant, slik at han/hun kan reposte.

Dag 21 – Suksess! Gratulerer! Du har fullført #21stories og bør nå være ganske vant til å lage stories. Lag en story som beskriver seiersfølelse og glede. Husk å merke med #21stories og gjerne med @webgruppen hvis du vil at vi skal reposte.

21 stories challenge

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316