Tips: Få deg Google Analytics på storskjerm!

Vi har fått oss en storskjerm på kontoret. Egentlig kjøpte vi denne for å alltid kunne følge med på kursene, livesendingene og webinarene vi sender. På den måten kan vi komme raskt på banen om det skulle være problemer med det tekniske eller annet. Men det viser seg at denne skjermen har flere bruksområder!

Hos oss er den typiske ikke-kursdagen mandager. Da har vi internmøter og driver med kontorarbeid. Men skjermen står der jo fortsatt, og plutselig så virket det litt dumt at den bare skulle stå der og være svart. Så da husket vi på at vi jo faktisk har flere kunder som kjører Google Analytics på storskjerm. Både nettaviser, nettbutikker og andre som er opptatt av trafikk og salg i sanntid liker å følge med på den målingen i Google Analytics som heter Sanntid/Oversikt, og som viser deg hvor mange som besøker nettsiden din akkurat nå:

Her kan du se både hvor mange som er inne på nettstedet og hvilke enkeltsider de besøker. Scroller du litt lenger ned på skjermen, kan du også se på kartet hvor disse personene befinner seg.

Det viser seg at denne lille biten av informasjon faktisk er veldig morsom å følge med på. Her er det nemlig veldig mye interessant du kan oppdage. Her er noen eksempler:

Hvor mange som besøker nettstedet ditt. Er du Elkjøp eller Aftenposten så har du selvfølgelig større tall å se på enn vi i Webgruppen har. Men det er alltid gøy å se når tallene stiger, og hvor mange forskjellige mennesker som egentlig besøker deg i løpet av en dag!

Hvordan telleren løper løpsk når du sender ut nyhetsbrev. Hvis du ikke allerede har forstått verdien av epostmarkedsføring, får du den tydelig demonstrert her. I sanntid. Og interessant nok så får du en del besøk på sider som du ikke har lenket til i nyhetsbrevet også, bare fordi at folk faktisk blir minnet på at du finnes.

Hvilke sider som er mest populære. Du trodde kanskje du visste det, men det kan godt hende du tar feil! Dessuten er det gøy å se hva som er mest populært, og når på dagen. Sanntidsmålingen er selvfølgelig bare et lite snapshot her og nå, og Adferd/Nettstedsinnhold/Alle sider gir deg et riktigere inntrykk over tid, men det er gøy likevel!

Hvor mange forskjellige sider som får besøk. Særlig hvis du har god synlighet på Google vil det være tydelig hvor mange forskjellige sider du faktisk får vist fram. Og rett som det er så oppdager du mer om hvor mange forskjellige rare artikler du egentlig har liggende i arkivet.

Hvor ofte du gjør et salg. Når kvitteringssidene kommer opp på listen, blir det jubel på kontoret! Vi får dette selvfølgelig inn i faktureringssystemet også, og vi ser på rapporter og oversikter der. Men når det synes i sanntid blir det liksom så tydelig at akkurat derr! så meldte akkurat noen seg på et kurs. Det blir liksom nært og levende på en helt annen måte.

Hvor mange ekte, individuelle mennesker som faktisk besøker websidene dine hver dag. Fordi du ser så tydelig at de er ulike, at de er interessert i forskjellige ting. Det er fordelen med å ha relativt små tall. Fordi du klarer å få med deg at noen kommer inn fra et blogginnlegg om SEO på bilder, og klikker seg videre til et relevant kurs eller to. Noen er interessert i nettkurs, og ser på masse av disse! Oj, der var det en som var veldig hippen på å lære mer om video, og sjekket ut Videoprodusent, Livestreaming og Premiere Pro-kurs på rappen. Og så videre.

Og så blir de liksom ekte og levende, der midt i tallene og teknologien. Og selv om du ikke vet hvem de er, sånn med navn og adresse liksom, så ser du at de er individer. At hver og en av dem er unike. At de ser forskjellige ting, og møter deg på forskjellige måter. At veldig mange av dem leser noe du har skrevet. Eller vurderer et kurs du har laget. Og så kan det få deg til å få en helt ny respekt for at ordene ikke bare er tekst på en skjerm, eller at brukerne bare er tall i statistikken. Da handler det plutselig om mennesker. Levende, ekte mennesker som møter hverandre. På skjermen, akkurat nå. Dere, og kundene deres.

Og så blir det egentlig veldig fint, og så blir du litt ekstra glad inne i deg.

Så anbefalingen er altså: Skaff deg Google Analytics og ta opp sanntidsmålingen på storskjerm. Det gir en helt ny dimensjon til den teknologiske arbeidsdagen! :-)))

 

 

 

 

Handlekurv