Tips for å pusse opp hjemmesiden

Vil du gjøre noen grep for å forbedre effekten av din bedrifts webside? Da har Nina Furu fem konkrete tips til deg!

(Artikkelen fortsetter under videoen.)

Hva er websidens oppgave?

En hjemmeside skal gjøre flere jobber for bedriften. Noen av de viktigste er:

  • Fortelle kunden hvem du er og hva du har å tilby
  • Sikre at du kommer opp på Google
  • Levere relevant informasjon
  • Muliggjøre relevant transaksjon
  • Fungere som landingsside
  • Fungere som innholdsdepot

For å sørge for at nettstedet oppfyller disse oppgavene, har vi flere elementer på siden som vi kan tilpasse med smarte grep.

De elementene vi oftest jobber med er:

  • Forsiden
  • Brandingen
  • Menyene
  • Innholdet
  • Footer

Alle disse elementene må tilpasses riktig, om siden skal ha den forønskede effekt.

I denne artikkelen/videoen skal vi imidlertid kun snakke om fem helt konkrete tips, som gir deg bedre resultater raskt. De fem tipsene er:

  1. Fjern karusellen
  2. Fiks menyen
  3. Sjekk SEO
  4. Bygg persuasive path

Vi skal se nærmere på alle disse i det følgende:

1. Fjern karusellen

Mange websider er designet med en karusell i toppen som viser en rekke store bilder én etter én om brukeren venter, eller klikker videre til neste topp-element. Her er et typisk eksempel på en forside med karusell:

Problemet med slike karuseller er jo at de blir veldig tunge. De inneholder gjerne mange høyoppløselige bilder, noe som trekker hastigheten på siden vesentlig ned. Dette gjør at siden laster langsommere, hvilket igjen gjør at brukere ikke godder å vente, og det gjør at siden rangerer dårligere på Google – som jo er svært opptatt av lastetid som signal.

Du kan sjekke din sidehastighet på Page Speed Insights-tjenesten til Google.

I tillegg viser brukertester at brukere nesten aldri venter for å se hva som kommer i karusellen, og heller ikke klikker seg videre gjennom elementene.

Rådet må derfor bli å fjerne karusellen – eventuelt erstatte den med et enkelt bilde.

2. Fiks menyen

I motsetning til karuseller, som brukere ser mye mindre på enn nettstedseiere tror, så er menyene viktigere enn mange tror. Når vi ser på såkalte heatmaps over hvor brukers blikk går, så er det menyene som trekker mesteparten av oppmerksomheten:

Menyer er også svært sentrale i å bygge synligheten på Google.

Hovedprinsippet er at alle viktige produkt- eller informasjonssøkeord bør finnes i nettstedets meny for søkesynlighetens skyld. Det er også viktig at hovedmenyen er global, altså at den finnes på alle sider på nettstedet. Spesielt effektivt er det med forskjellige varianter av megamenyer, som synliggjør mer eller mindre alt innhold på nettstedet:

Bilde av megameny fra dnb.no

Eksempel på megameny, her fra dnb.no

Her er en liten sjekkliste for å lage en god meny:

  • Bruker du triggerord? (= Ord som tilsvarer kundens egen terminologi)
  • Bruker du søkeord?
  • Har du nok punkter?
  • Har du ryddige hierarkier?
  • Er menyen global?
  • Husk hygienefaktorene (søk, personvernerklæring, om oss-informasjon mm)

3. Sjekk SEO

Å jobbe for god, gratis synlighet på Google er en omfattende oppgave, som dekker både å jobbe med valg og tilpasning av webpubliseringsplattform, oppsett av domener og redirects, hastighetsoptimalisering og mange andre tekniske faktorer. Men gitt at den tekniske løsningen er god, så er det først og fremst innholdet som avgjør synligheten. Man må bruke de rette søkeordene, og bruke dem på riktig måte.

For de tekniske faktorene finnes det en rekke forskjellige testverktøy. Ett av disse er SeoSiteCheckup som kan brukes gratis én gang pr dag. Den gir den en analyse av en del tekniske aspekter av ditt nettsted, og kan flagge problemer som at man for eksempel ikke bruker H1-tagger (H1 = hovedoverskrift) riktig, eller at sidene mangler beskrivelser:

En teknisk tjeneste som dette vil imidlertid ikke gi deg noen tilbakemelding på selve innholdet, så du har ikke nødvendigvis god synlighet selv om du ranker OK her. De feilene som tjenesten flagger, bør imidlertid rettes.

4. Bygg «Persuasive path» eller trakter

«Overtalelsens sti» er en rekke med lenker som til sammen gir bruker veier å gå gjennom nettstedet. De som jobber kommersielt, vil tenke på denne stien som en kjøpstrakt eller en «funnel» der bruker skal styres gjennom en eller flere digitale flater og fortrinnsvis skal ende opp på en landingsside eller salgsside der det skjer en konvertering.

Den enkleste måten å gjøre dette på er simpelthen ved å innføre følgende regel:

Alltid avslutte en side med en lenke (eller en annen form for call-to-action)

Dersom man implementerer dette prinsippet, tvinges man alltid til å tenke hva som er neste skritt for bruker, og også hvordan man kan friste bruker til å komme nærmere en konvertering.

På konverteringssidene/landingssidene er målet å få bruker til å gjennomføre en bestemt handling; typisk å fylle ut et bestillingsskjema eller putte et produkt i handlekurven.

Syns du dette var interessant, og har lyst til å lære mer?

Vi har gratis minikurs i form av livesendinger på Facebook hver fredag kl 10.00

Vi har også en rekke digitale dagskurs, der du lærer deg konkrete ferdigheter innen digital marketing på en dag.

Se oversikten over alle kurs.