Slik får du mer trafikk til din nettside

For å lykkes med en nettside, er det to sentrale suksesskriterier: Du må sørge for at brukere kommer inn på siden (trafikk), og du må sørge for at de som kommer inn gjør det du vil de skal gjøre (konvertering).

Den første av disse punktene var tema for livesendingen du kan se under:

(artikkelen fortsetter under videoen)

 

I denne artikkelen går jeg gjennom alle hovedpunktene fra videoen:

Hvilke trafikk-kanaler finnes?

De mest brukte kanalene for å skaffe trafikk til en nettside er:

  • Google (organisk søk/SEO)
  • Direkte trafikk
  • Google Ads
  • Sosiale medier
  • Epost
  • Refererende sider
  • Andre

De fleste bedrifter vil kunne konstatere i sin statistikk at de tre som skaper aller mest trafikk er Google, Sosiale medier (typisk Meta – altså Facebook og Instagram) og epost. Har man en sterk merkevare, vil også direkte trafikk stå for en hel del trafikk. Men vi skal snakke mer om alle disse i det følgende.

Hvordan få trafikk fra organisk søk?

Google står for over 66% av all organisk trafikk inn til norske nettsider, så det å gjøre de riktige grepene i forhold til Google er kanskje det aller viktigste enkelt-grepet du kan ta. Å jobbe med tiltak som skaper slik gratis trafikk, tiltak kalles å drive med søkemotoroptimalisering eller SEO (search engine optimization).

SEO er et stort fagfelt, men sterkt forenklet kan vi si at det handler om å ha en god teknisk løsning, et godt innhold og så sørge for at andre lenker til innholdet ditt. På fagspråket kalles disse tre aspektene henholdsvis teknisk optimalisering, on-page optimalisering og off-page optimalisering.

Teknisk optimalisering

I denne kategorien er det mye vi som jobber med innhold ikke selv kan påvirke. Men vi kan ta snarveien til bedre resultater gjennom å velge et godt CMS (content management system), altså en god webpubliseringsløsning. Det finnes mange gode løsninger, men verdens mest brukte er WordPress, som også er gratis. (Selv om det naturligvis ikke er gratis å få noen til å sette den opp for deg, hvis du ikke kan gjøre dette selv.)

Vi kan også passe på å sjekke en del grunnleggende ting, for eksempel at sidene ikke blir for tunge og trege (Google hater langsomme sider!). Dette kan du for eksempel sjekke med Googles egen gratis test som heter Page Speed Insights. Oppdager du at sidene dine er for langsomme, skyldes det veldig ofte at du bruker for mange eller for store bilder, eller at du bruker video som starter av seg selv. (Video man må klikke på for å spille av, er normalt ikke problematisk.)

Siden din må også være mobilvennlig. Igjen har Google en gratis test du kan bruke. Den heter Mobile Friendly Test.

Tiltak på din nettside (“on-page optimalisering”)

Dette er alle tiltak som har til hensikt å forbedre innholdet på nettsiden, slik at den rangerer bedre på Google. Tre enkle ting du kan gjøre her er å forbedre menyer, overskrifter på produkt-/tjeneste-/informasjonssider og overskrifter på artikler.

Lag bedre menyer

De er to viktige ting å tenke på når det gjelder menyer: Å bruke de riktige ordene, og å bruke mange nok ord. De ordene du har i den globale menyen din (= den menyen som er lik på alle sider), har du på nettsiden like mange ganger som du har sider. Det betyr at disse ordene er veldig synlige for Google. Derfor er det viktig at du her tenker hva som er gode søkeord for de som leter etter de varene du har, de tjenestene du leverer, eller den informasjonen du formidler.

Her kan du se eksempel på en god meny, fra nettstedet CityMaid:

Som du ser inneholder menyen gode søkeord som for eksempel “Vindusvask” og “Hyttevask”. Dette er typiske ord som potensielle kunder av dette selskapet søker etter, og det er derfor lurt å ha dem i menyen. De peker også til hver sin side som beskriver de aktuelle produktene, svarer på spørsmål som kunder kan ha, og oppfordrer kunden til å bestille.

Lag bedre produktsider (og tjenestesider, og informasjonssider)

Google indekserer hver enkelt side på nettstedet ditt, og hver enkelt side må derfor være egnet til å rangere godt. Det viktigste synlighets-elementet på siden er overskriften, siden det er denne som blir til såkalt “meta title” i kildekoden, og meta title er det viktigste Google ser på for å vurdere hvilke søkeord nettopp denne siden bør komme opp på.

Her er det en fallgruve, særlig for nettbutikker, og det er at man ikke inkluderer gode søkeord i overskriftene. Har man en produktside for en støvsuger som for eksempel heter “Electrolux 3000”, så vil overskriften på produktsiden hos mange være nettopp det; “Electrolux 3000”. Og det er egentlig litt dumt, fordi det er jo få av de som skal kjøpe støvsuger som søker etter “Electrolux 3000”. Et mye bedre søkeord er “støvsuger”, siden det jo er det de vet at de skal ha. Det er derfor det er viktig å inkludere de ordene som beskriver selve produktet og ikke bare typebetegnelsen. En mye bedre overskrift vil derfor være “Støvsuger Electrolux 3000” eller “Electrolux 3000 Støvsuger”.

Dette er også nøyaktig det norges kanskje aller best søkemotoroptimaliserte nettbutikk, Elkjøp, gjør:

Du kan jo prøve å søke på “støvsuger” eller  “kjøleskap”, eller “kaffetrakter” eller nesten alle av de produktkategoriene de selger på Google, og se hvor godt de rangerer! (Har du lyst til å lære mer om å drive nettbutikk har vi forresten et Sertifiseringskurs i netthandel.)

Det samme vil gjelde både tjenester og informasjon. Snakker du for eksempel om hva en årsregnskap må inneholde, kan det være lurt å lage overskriften “Hva skal årsregnskapet inneholde”, slik Brønnøysundregistrene gjør her:

Lag bedre artikkelsider

I tillegg til at nettstedet ditt har informasjon om bedriften og bedriftens virksomhet, vil det også være lurt å ha noen fagartikler på nettsiden. Dette gjør både at du får flere sider (Google liker nettsteder med mange sider!) og det gjør at du kan lage artikler som kommer opp for potensielle kunder allerede når de søker etter svar på spørsmål de har – det skjer ofte før de har bestemt seg for å kjøpe noe.

Igjen så er det viktigste å tenke på selve overskriften. I all søkemotoroptimalisering er det slik at overskriften på en side bør samsvare med det kunder søker på når de leter etter det innholdet som siden handler om. 

Her ser du ett eksempel, der DnB (som også selger forsikringer), har laget en artikkel som svarer på spørsmålet jeg her har skrevet inn i søkeboksen, nemlig “Hvilke forsikringer trenger man”:

En slik strategi er veldig smart!

Lenkebygging

I tillegg til å ha en god teknisk kvalitet og et godt innhold, bør du også prøve å få andre nettsider til å lenke til din. Googler ser på en lenke som en anbefaling, og regner sider som mange lenker til for å være gode sider. Dette betyr også at lenker fra andre sider bedrer rangeringen din, særlig om de som lenker til deg er nettsider med stor autoritet (store nettaviser, offentlige aktører osv.) og/eller om de er i samme bransje som deg.

Det er derfor lurt å lage innhold som folk har lyst til å lenke til, for eksempel omfattende, nyttige artikler; gode oversikter over et tema eller liknende. Du kan også ta kontakt med andre sider og spørre om de vil lage en lenke til deg (men da må det jo være en logisk grunn til at de skulle gjøre det – godt innhold igjen!). Sist, men ikke minst, kan du også selv passe på å dele dine egne artikler i sosiale medier. Deler du en lenke på Facebook, lages det jo en lenke fra Facebook til din side. Slike lenker gir deg ikke mer autoritet, men de sender det Google kaller “sosiale signaler”, som også bedrer synligheten din. Særlig om mange har valgt å dele artiklene dine videre også.

(Hvis du har lyst til å lære flere smarte strategier for å komme godt opp på Google uten å betale for det, kan du komme på mitt kurs Rask innføring i SEO. Eller hvis du er mer erfaren, så har vi også kurs i Teknisk SEO og et fordypningskurs i innholdsbasert SEO.)

Direkte trafikk

“Direkte trafikk” betyr kunder som ikke kommer via verken søk eller lenke på en annen side, men som i stedet har gått direkte til deg. Det kan for eksempel skje ved at de skriver inn webadressen din i nettleseren, eller ved at de har et bokmerke.

Å ha mye direkte trafikk, er ofte et tegn på at man har en sterk merkevare.

Å bygge en sterk merkevare, handler etter min mening først og fremst om å ha gode produkter eller tjenester, og god kundeservice. Med dette på plass er grunnlaget lagt. Etter det er det også lurt å bli sett, gjerne så ofte som mulig, slik at kunden vet du finnes og gjerne blir minnet om det ofte. Alle former for markedsføring bidrar til økt synlighet. For eksempel er det å være aktiv i sosiale medier en måte å gjøre folk opppmerksomme på at du finnes. I sosiale medier kan du jo også betale for å få dine poster sett av flere – eller andre – enn de som følger firmasiden din. Oppslag på offentlig transport, radio- og TV-annonsering, synlige varemerker på biler, bygninger etc. er andre måter å øke synligheten.

Jo mer synlig du er, i både digitale og analoge kanaler, jo mer direkte trafikk vil du typisk få.

Betalt søk/Google Ads

I tillegg til at Google er en viktig kilde til gratis trafikk, er Google også nettets kanskje aller mest lønnsomme annonsekanal. Annonsering på Google kan du kjøpe selv på Google Ads. Med betalt annonsering bestemmer du selv hvilke søkeord du vil at annonsen din skal komme opp på, hva det skal stå i annonsen og også hvilken side på nettstedet ditt bruker skal komme til når hen klikker på annonsen.

Grunnen til at Google Ads er så lønnsomt, er at det er såkalt PPC-annonsering. PPC står for “pay-per-click”, hvilket altså betyr at du bare betaler for det du får.  Med andre ord koster det deg ingen ting at annonsen din står på Google – ikke før noen klikker, og da betaler du for det ene klikket. Etter min mening er dette veldig redelig annonsering, siden du bare betaler for den trafikken du faktisk får.

Hvis du selv vet hvor mange av de som kommer inn som kjøper noe av deg (“konverteringsraten”) kan du også beregne hvor mye det koster deg å rekruttere en betalende kunde. Da kan du også enkelt regne ut hvor mye du har råd til å by for et klikk for at det hele skal gå i pluss. Du bestemmer nemlig selv hvor mye du vil betale for et klikk, men Google foreslår en anbefalt pris. Går du mye under denne, risikerer du at annonsen din ikke blir vist.

Et bonustips er å bruke såkalte utvidelser, eller “extensions” på annonsene dine. De kan gi dine annonser mer synlighet og flere klikk. Her ser du noen eksempler på slike utvidelser:

Vi har naturligvis også kurs i Google Ads.

Trafikk fra sosiale medier

Google er en perfekt markedsføringskanal … for alt bruker allerede vet at hen ønsker seg, og dermed søker etter. Hvis du vil foreslå noe for en bruker som hen ikke har tenkt på selv, trenger du i stedet en såkalt “push-kanal” der du kan “dytte” et budskap på en bruker (i motsetning til Google, som er en “pull-kanal” der bruker selv henter informasjonen).

Sosiale medier kan du også bruke på to måter; betalt og gratis. Vi tar det siste først:

Gratis trafikk fra SoMe

For gratis trafikk er det viktig å velge kanaler der de brukerne du ønsker å nå faktisk oppholder seg. Du ønsker jo å nå de rette personene. Samtidig er det også viktig at selve kanalen skaper en riktig ramme for budskapet ditt. Forskjellige kanaler har jo forskjellige kjennetegn – Instagram er veldig visuell, Twitter er veldig politisk, LinkedIn er veldig business-preget og så videre.

Hvor mange norske brukere de forskjellige kanalene har, finner du på Ipsos. De har en måling som kalles SoMeTracker, der de hvert kvartal kommer med oppdaterte tall. Facebook er størst, og har vært det ganske lenge, men utfordrere som TikTok vokser sterkt.

Når du har valgt den eller de kanalene du vil fokusere på, så pass på at du poster ting som er interessante for dine potensielle kunder. Vi i Webgruppen deler for eksempel ofte artikler som denne, som jo forhåpentligvis er nyttig for de som følger oss.

Men sosiale medier handler ikke så mye om å snakke til noen som om å snakke med noen. Når du er i sosiale medier kan og bør du interagere med følgerne dine – svare på spørsmål som kommer på Messenger, svare på kommentarer på poster, legge merke til hvordan forskjellige poster blir mottatt og så videre.

Vi sier ofte at sosiale medier er “høyt i trakta”, altså at de kan skape oppmerksomhet om deg og ditt, men de er ofte ikke like effektive for å drive direkte salg. Men altså: Trafikk kan de gi deg, så bruk det for alt det er verd.

Betalt trafikk fra SoMe

Sosiale medier fungerer enda bedre hvis du legger litt penger på. Gratis vil du typisk ikke nå ut til mer enn for eksempel 20% av følgern dine, men om du betaler kan du nå ut til vesentlig fler. Og du kan betale for å nå noen helt andre enn de som allerede følger deg også, om det skulle være aktuelt.

Du kjøper annonser selv via kanalenes selvbetjeningsplattformer:

Noen regner YouTube som et sosialt medium. Selv gjør jeg egentlig ikke det, fordi jeg regner YouTube som en søkemotor. Den er da også eid av Google, og du kjøper YouTube Ads gjennom Google Ads-grensesnittet. Men er du nysgjerrig på annonering på YouTube, så anbefaler jeg at du starter her, på YouTube Ads.

Vi har mange, mange forskjellige kurs i sosiale medier.

Trafikk fra E-post

E-post er en fantastisk trafikk-kanal! Og en fantastisk salgskanal for den sakens skyld. E-postlista som bedriften eier, er egentlig noe av det mest verdifulle bedriften har, og det er absolutt verd å tenke grundig gjennom hvordan du skal skaffe nye adresser til listene. Du kan nemlig ikke bare sende folk nyhetsbrev og epostmarkedsføring uten videre.

Dette er et område som er strengt regulert, både av GDPR og at den norske Markedsføringslovens paragraf 15. Faktisk er det ifølge sistnevnte direkte forbudt å sende e-post i markedsføringsøyemed, hvis du ikke har fått tillatelse på forhånd. Altså at mottaker har meldt seg på din e-postliste.

Et unntak er imidlertid de som allerede er kunder av deg. De har du lov til å sende mailer til, hvis de ikke har bedt deg om å la være/meldt seg av listen din.

For å drive med e-postmarkedsføring trenger du et verktøy. Mailchimp er verdens største, men man kan diskutere om det er lov å bruke denne i Norge etter Schrems II-dommen. Hvis du vil ha et GDPR-sikrere alternativ, hører jeg mye godt om Make.as. Selv bruker jeg Bring IDA og er veldig fornøyd med den (de har blant annet knallbra kundeservice!)

Men altså: Hvis du ikke allerede har et nyhetsbrev, så lag et! Eller bruk epost til direkte tilbud og salg – mange melder seg på firmalister for å få nettopp de gode tilbudene.

Når du først har en liste, så kan du maile med lenker til siden din. og plutselig får du en mengde trafikk! Som sagt, e-post er gull!

Vi har forresten også et sertifiseringskurs i markedsføring med e-post.

Refererende sider

Sist, men ikke minst, kan du få trafikk fra andre sider som lenker til deg. Som du kanskje husker, er slike innkommende lenker et fint SEO-grep, men i tillegg kan det naturligvis også gi deg trafikk direkte. Det å få folk til å ville lenke til deg, handler igjen om å ha godt innhold. Du kan også se på om det er noen samarbeidspartnere, leverandører, kunder eller andre som det ville være naturlig at lenket til deg. Hos oss bruker vi jo min personlige blogg, ninafuru.no (som ikke er så godt oppdatert lenger, siden jeg som regel skriver her i stedet), som en slik samarbeidende tafikk-kanal. Og vi ser i Webgruppens statistikk at det kommer en del klikk derfora, og at det dessuten driver en del salg.

Andre muligheter

Vi har nå snakket om de mest effektive kanalene for å skaffe trafikk inn til din nettside, men det finnes også en god del flere muligheter enn disse. Det går jo blant annet an å kjøpe banner-annonser hos for eksempel Schibsted (som bl.a. eier VG) og Amedia. Du kan kjøpe radioannonser for eksempel på P4 eller TV-annonser på TV2 og andre steder.

Og ikke glem å bruke dine egne flater godt! Du bør jo for eksempel ha webadressen din i din e-postfooter, trykket på brosjyrer og skrevet på biler. Og hvis du driver en YouTube-kanal for ditt firma, så husk at du i beskrivelsen av hver video godt kan legge inn lenker. Du får typisk ikke enormt mye trafikk av dette, men alle monner drar.

Og i siste instans så er det trafikken vi lever av! Det vil si, hvis vi også har kontroll på hva som skjer når bruker kommer inn til våre sider da, og at vi får styrt bruker mot de verdiskapende handlingene på vårt nettsted.

Lykke til!

 

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316