Webanalyse og forbedringskultur - kurs
Heldagskurs som handler om webanalyse, og hvordan det å forstå brukeradferd kan hjelpe deg å etablere en forbedringskultur i virksomheten.
Webanalyse gir svar på konkrete spørsmål om sidene dine, blant annet disse:
- Hvor gode er sidene egentlig?
- Hvor fornøyde er brukerne?
- Hvilke sider fungerer best?
- Hvor kommer brukerne fra?
- Hvor gir brukerne opp?
- Hvor godt fungerer kjøpstransaksjoner og overtalelsestrakter?
I dette kurset ser vi på Universal Analytics og Google Analytics 4, foruten andre kilder til brukeranalyse og tilbakemeldinger.
Kurset dekker blant annet:
Hva er webanalyse?
- Hvorfor er det viktig å måle?
- Hvilke forskjellige verktøy finnes?
- Hvilke tilbakemeldinger trenger du tilgang til?
Plattformer og verktøy
- Universal Analytics og Google Analytics 4
- Siteimprove og gratis alternativer
- Statistikk fra sosiale medier
Brukerstatistikk og trafikktall
- Hvordan vet du hvem som bruker ditt nettsted?
- Hvilke kanaler får du trafikk fra?
- Får du uttelling for investeringer i annonsering, deling i sosiale medier etc.?
Innholdsstatistikk
- Hva er det mest populære innholdet ditt?
- Hva kan brukerne etterspørre som du ikke allerede har?
- Hva er faresignaler og røde flagg?
Forbedringskulturen
- Hvem trenger tilbakemeldinger på hvilke tall?
- Hvordan kan du se hvilken verdi nettstedet skaper for virksomheten?
- Hvordan bruke statistikk til målrettet forbedring

Webinar
Kurset avholdes som webinar via Zoom. Les om Gjennomføring av webinarer
Etter kurset skal du kunne bruke forskjellige analyseverktøy til å forstå din målgruppe bedre og til å lage bedre og mer treffsikkert innhold.
Nina Furu

Nina er en veteran innen digital markedsføring i Norge. Hun har fulgt utviklingen innen web og sosiale medier på nært hold siden 1995; som nettredaktør, fagekspert, kursleder og digital rådgiver for en rekke av landets største bedrifter og etater. Hun har også skrevet flere av de fagbøkene om digital markedsføring som brukes på norske høyskoler. Den nyeste er Digital Markedsføring og Kommunikasjon. Til daglig er hun CEO og fagansvarlig i Webgruppen, og holder kurs og foredrag.
Ekstra ressurser som følger med dette kurset:
- Tilgang til videoopptak av kurset i 1 mnd.
- Presentasjonen fra kurset
- Liste over anbefalte forbedringsverktøy
- Trinn-for-trinn veiledning for omlegging til Google Analytics 4
- Digital Marketing Institute’s guide til Google Analytics 4
Kursdatoer
- Nye kursdatoer kommer. Ta gjerne kontakt med oss.
- Nye kursdatoer kommer. Ta gjerne kontakt med oss.