Nettredaktørskolen

Dette er kurset som gir deg kompetansen du trenger for å drive en nettside for en virksomhet, effektivt og med målbare resultater.

Nettredaktørskolen gir deg praktisk kunnskap om nettredaktør-faget, kompetanse på de mest sentrale emnene innen det å drive et nettsted og påfyll av teori og praktiske eksempler til inspirasjon i egen jobb.

Kurset passer for deg som:

  • Er nettredaktør
  • Har ansvar for en virksomhets nettside eller intranett
  • Skal utvikle eller forbedre en nettside eller et inranett
  • Har ansvar for informasjon eller kommunikasjon i en virksomhet
  • Er innholdsdesigner
  • Er informasjonsdesigner
  • Er webdesigner eller utvikler
  • Er webmaster med teknisk ansvar
  • Har fått ansvar for å opprette og/eller drive en nettside
  • … eller ønsker å kvalifisere seg for slike oppgaver

Kurset fokuserer mest på informasjonsformidling og digitale tjenester og ikke på markedsføring og salg. For sistnevnte anbefaler vi i stedet Sertifiseringskurs i Digital Marketing.

Kurset består av 5 samlinger som holdes påfølgende onsdager fra kl. 9.00 – 15.30. Samlingene holdes elektronisk via Zoom, så du kan delta på kurset uansett hvor du befinner deg. Du får også tilgang til videoopptak av sesjonene i etterkant, dersom du må gå glipp av noe.

Dette er datoene for høsten 2023:

  • 18. oktober
  • 25. oktober
  • 1. november
  • 8. november
  • 15. november

Innholdet er som følger (med forbehold om endring av rekkefølgen):

Dag 1 – Strategisk innholdsdesign

Dag 2 – AI-assistert skriving for nett

  • Anbefalt prosess for å skrive med AI
  • Hallusinerende AI og faktasjekking
  • Slik utvikler du din AI-assisterte, individuelle skrivestil
  • mer om denne kursdagen

Dag 3 – Søkemotoroptimalisering (SEO)

  • Hvordan fungerer rangeringen til Google?
  • Elementene som påvirker rangeringen
  • Feilkilder, tester og forbedringspunkter
  • mer om denne kursdagen

Dag 4 – Nettjuss

  • Lovlig bruk av andres bilder, video mm
  • Universell utforming / WCAG
  • Personvern og sikring av brukerdata (GDPR)
  • mer om denne kursdagen

Dag 5 – Webanalyse og forbedringskultur

  • Google Analytics 4 og andre analyse-verktøy
  • Kvalitetssikring og tilgjengelighet
  • Slik legger du opp til løpende forbedringer
  • mer om denne kursdagen

Se også noen av våre referanser .

Webinar

Kurset avholdes som webinar via Zoom.
Les om Gjennomføring av webinarer

Hvem passer Nettredaktørskolen for?
Alle som ønsker å drive en nettside for en virksomhet, effektivt og med målbare resultater.

 

Forkunnskaper
Ingen spesielle.

 

Læringsmål
Etter kurset skal du være i stand til å drive et nettsted for en bedrift eller etat på en effektiv og formålstjenlig måte.

Kursleder

Nina Furu

Nina er en veteran innen digital markedsføring i Norge. Hun har fulgt utviklingen innen web og sosiale medier på nært hold siden 1995; som nettredaktør, fagekspert, kursleder og digital rådgiver for en rekke av landets største bedrifter og etater. Hun har også skrevet flere av de fagbøkene om digital markedsføring som brukes på norske høyskoler. Den nyeste er Digital Markedsføring og Kommunikasjon. Til daglig er hun CEO og fagansvarlig i KnowHouse, og holder kurs og foredrag.
Kursleder

Are Gjertin Urkegjerde Halland

Are har jobbet med digital strategi, kommunikasjon og design i et kvart århundre. Han har vært en pioner innenfor brukerfokusert design og produktutvikling, og regnes som en nestor innenfor fagfeltene brukertesting, informasjonsarkitektur og innholdsdesign. Han etablerte kjernemodellen som en hjørnesteinsmetodikk i NetLife Design, har arbeidet i innovasjonsavdelingen i FINN og driver nå uavhengig rådgivning, kurs, foredrag og fasilitering gjennom sitt selskap Kjernekaren.no

Kursleder

Roar Eriksen

Roar har fartstid fra Google selv og en rekke av Norges største SEO-byråer. Han regnes som en av landets fremste eksperter på digital synlighet, og er en populær og lærerik foredragsholder. Til daglig driver han nå rådgivning og undervisning i selskapet Eriksen Education.
Kursleder

Marianne Hagelia

Marianne jobber til daglig med profesjonsfaglig digital kompetanse i skolen, utvikling av nettundervisning, nettjuss og nettvett på Høgskolen i Østfold. Hun har fulgt utviklingen innen web, markedsføring og sosiale medier siden 1997; som nettredaktør, gründer, bedriftseier og som lærer i mediefag. Hun har også skrevet fagbøker og skriver i dag på en doktorgrad ved NTNU.

Kursleder

Jasmine De Guzman

Jasmine har over 10 års erfaring med nettsider, både for større og mindre selskaper. Hun startet innenfor webdesign og innholdsoppdatering, og arbeider nå med tilgjengelighet som fordypning. Til daglig er hun Director of International Marketing i Monsido powered by CivicPlus, og jobber løpende med forbedringer av kunders digitale flater.

Ekstra ressurser som følger med dette kurset:

  • Tilgang til videoopptak av alle kursdagene i 3 mnd.
  • Presentasjonen fra alle kursdagene
  • Tilgang til elektronisk verktøy for bruk av Kjernemodellen
  • Ressurssamlinger fra hver enkelt kursdag

Kursdatoer

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316